Communicatie door aankijken, wijzen, gebaren en geluiden Ongeveer tussen 6 en 12 maanden Kinderen beginnen zich meer en meer uit te drukken, maar nog zonder taal te gebruiken. Ze richten zich op verschillende mensen of op voorwerpen en krijgen aandacht voor wat er in hun omgeving gebeurt. Ze reageren op hun eigen naam en wijzen naar voorwerpen. Het kind begrijpt rond de veertig woorden zoals drinken, schoen, auto. Het begrijpt ook eenvoudige vragen of aanwijzingen die ondersteund worden met gebaren. Het kind imiteert geluiden en gebruikt vaste klanken zoals ‘boe’ voor koe of ‘da’ voor dag. Typisch voor deze leeftijd is dat kinderen: > aandachtig luisteren > een reeks geluidjes kunnen maken > geluidjes maken om de aandacht te trekken en je daarbij aankijken > gaan aangeven als ze iets heel leuk vinden door te lachen, mimiek, positieve geluiden maken > teruglachen als er naar hen gelachen wordt > je aankijken als je tegen hen praat > van speeltjes houden die geluid maken > woordbegrip hebben van bepaalde woorden als papa en mama > beginnen met zwaaibewegingen bij het gedag zeggen > zonder taal gaan aangeven als ze iets niet willen, door mimiek, negatieve geluiden maken of nee-schudden 10 Van Nul tot Taal > van spelletjes houden zoals ‘Kiekeboe’ en ‘Klap-eens-inje-handjes’ > simpele opdrachten begrijpen zoals ‘geef mamma eens een kus’, ‘schop de bal’, ‘geef eens hier’, ‘raap maar op’ of ‘nee, nee’ > gebaren maken of dingen aanwijzen, waarbij ze tegelijkertijd geluidjes maken om aan te geven wat ze willen. taalontwikkeling De normale Pagina 9

Pagina 11

Voor catalogussen, online catalogussen en sportbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw relatiemagazines.

Van nul tot taal Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication