paspoortje Naam en geboortedatum: Beperking: Traject: Vorm van onderwijs: Over Thom: Ray Teeuwisse, 18-10-2009 Taalontwikkelingsstoornis AC diagnostiek, signalering en vroegbehandeling, Auris Behandelgroep Utrecht Regulier onderwijs, groep 1 Ray (4) verrast zijn ouders Maaike en Patrick en zijn zusje door al na 34 weken ter wereld te komen. Als Ray tweeëneenhalf jaar oud is en nauwelijks praat, komt hij via de kinderarts bij de KNO-arts terecht. Die kan geen bijzonderheden vinden. Uit testen in het Audiologisch Centrum in Utrecht blijkt dat Ray een taalontwikkelingsstoornis heeft. ‘Onze dochter was ook laat met praten, dus we dachten bij Ray niet meteen aan het ergste toen hij weinig sprak. Elke ochtend deed ik met Ray hetzelfde ritueel. We trokken het rolgordijn omhoog, keken naar buiten en begroetten dan de vogels, de bomen en de auto’s. Maar Ray pikte mijn woorden niet op. De kinderarts zei dat we een half jaartje geduld moesten hebben. Hij was immers zes weken te vroeg geboren. Maar ik zag geen vooruitgang en drong aan op verder onderzoek. Ik vertrouwde het gewoon niet. De KNO-arts die geen gehoorafwijking kon vinden bij Ray verwees ons door naar het Audiologisch centrum. Door de zomervakantie duurde het langer dan gebruikelijk voordat hij daar terecht kon. Frustrerend als je zo graag wilt weten wat er met je kind aan de hand is.’ Grote achterstand ‘Ray was bijna drie jaar toen hij uitgebreid werd getest in het Audiologisch Centrum. Daaruit kwam naar voren dat Ray vocht achter zijn trommelvliezen had wat een gehoorverlies van 30 procent veroorzaakte. Inmiddels heeft hij buisjes. Verder bleek Ray een zeer grote achterstand te hebben op het gebied van taalbegrip, woordenkennis en zinsontwikkeling. We hebben onze zoon direct aangemeld bij de Auris Behandelgroep in Utrecht. Hij kwam op de wachtlijst en ging in de tussentijd naar een externe logopedist. In januari 2013 startte Ray in een instroomgroep voor twee ochtenden. Hij vond het er meteen heel gaaf. Omdat in de groep alles gericht is op taal zagen wij al snel een enorme groei.’ Gebarentaal ‘In mei stroomde Ray door naar de reguliere behandelgroep waar hij drie dagen naartoe ging. Hij ontwikkelde zich als een speer. Omdat hij zich steeds beter kon uiten, gedroeg hij zich ook minder als een clown. Als hij vroeger iets niet begreep, liet hij zich expres vallen en ging dan schaterlachen. Puur om ons af te leiden. Naast dat hij meer losse woordjes en korte zinnetjes ging zeggen, was hij beter te verstaan. Ook pikte hij gemakkelijk de gebaren op die de leidsters van de groep inzetten. Thuis gebruikte hij ook gebaren als hij een woord lastig vond om uit te spreken zoals ‘schaatsen’ of ‘boterham’. Ik heb een gebarencursus gevolgd en zat elke woensdag met Ray bij de logopedist van zijn groep om te leren hoe ik thuis de oefeningen en gebaren op dezelfde manier kon aanbieden. Van ouders wordt ook verwacht dat ze actief samenwerken met het team. En ik vond het zelf prettig om zo betrokken te worden bij zijn ontwikkeling.’ Inhaalslag ‘Eind december namen we afscheid van de behandelgroep want Ray mocht naar groep 1 van een reguliere basisschool. Hij scoorde op alle taaltesten gemiddeld en kwam niet in aanmerking voor een cluster 2-indicatie. Nooit hadden we durven dromen dat hij zo snel zijn forse achterstand zou inhalen. Zonder de goede begeleiding en aanpak van het behandelteam was dat niet gelukt. De visuele ondersteuning van taal naast de structuur, rust en veiligheid in de groep, deden Ray goed. De logopedist van de behandelgroep noemde de vooruitgang van onze zoon ook opmerkelijk. Ze zei dat het een combinatie is van de taal leren, meegroeien met leeftijdgenoten en een inhaalslag maken. Ray doet het heel goed op zijn nieuwe school. De kleuterleidsters weten hoe ze met hem om moeten gaan dankzij een uitvoerige overdracht. Voorlopig krijgt hij nog logopedie. De focus ligt op actieve woordenschat en begrip. Als hij druk is in zijn hoofd, kort hij lange woorden in. Ook heeft hij nog veel bevestiging nodig. Maar de verwachting is positief. Het is een slim mannetje dat er wel komt!’ Van Nul tot Taal 29 Pagina 28

Pagina 30

Heeft u een boek, digi magazine of web kranten? Gebruik Online Touch: onderwijsmagazine online plaatsen.

Van nul tot taal Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication