> Gebarenspin; een themamiddag voor broertjes en zusjes, neefjes, en nichtjes in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Hierbij > > Lotgenotendagen basisonderwijs; voor kinderen en jongeren met een Auditieve beperking en hun ouders. worden ook gebaren aangeleerd. > > Thema-bijeenkomsten gebaren; avond waarin aan de hand van een thema gebaren worden aangeleerd. Voor ouders die Een themamiddag voor slechthorende en dove kinderen van 8 tot 12 jaar, die op het reguliere basis onderwijs zitten. Hier kunnen zij ervaringen uitwisselen met elkaar. > > Modules Nederlands met Gebaren (NmG) of Nederlandse Gebarentaal (NGT) voor ouders en belangstellenden. > Thema-avond Cochleair Implantaat; informatieavond waarin uitleg wordt gegeven over een Cochleair > > in de communicatie met hun kind gebruik maken van gebaren. > > Thema avond visuele communicatie; informatieavond waarin uitleg wordt gegeven over het gebruik van Implantaat (CI). Voor ouders van dove en ernstig slechthorende kinderen. verschillende vormen van ondersteuning in de communicatie naar kinderen. Auris Cursuscentrum Hanen-ouderprogramma ‘Praten doe je met z’n tweeën’ Op de Auris-groepen wordt gewerkt vanuit de principes van Hanen. Deze principes staan beschreven in het boek ‘Praten doe je met z’n tweeën’. De schrijvers zijn Elaine Weitzman en Jan Pepper. In het boek staat duidelijk beschreven hoe de taal van kinderen zich ontwikkelt. Je kunt een lijst invullen om te kijken wat het taalniveau van je kind is. Je krijgt aanwijzingen om te leren kijken op wat voor manier je kind communiceert. Ook krijgt je adviezen hoe je de communicatie en taal van je kind kunt stimuleren. Over het Hanen-programma wordt een cursus gegeven op Auris Audiologische Centra en bij de Auris Behandelgroepen. Het is een programma voor ouders of verzorgers van kinderen met een Auditieve of communicatieve beperking. Dat betekent dat het kind niet goed hoort of moeite heeft met spraak of taal. Het is onderzocht en bewezen dat toepassen van de Hanenprincipes een goede invloed heeft op de taalontwikkeling. Tijdens groepsbijeenkomsten krijg je informatie over de spraaken taalontwikkeling bij kinderen. Ook wissel je ervaringen uit met andere ouders en verzorgers van kinderen met een 40 Van Nul tot Taal Wij laten graag zien hoe wij werken binnen Auris Zorg, zoals op onze behandelgroepen. Dit kan via onze site: www.auris.nl. In een filmpje zie en hoor je de ervaringen van de ouders van kinderen die wij behandelen en zie je hoe wij werken. Auris biedt een behandelaanbod dat is gebaseerd op de ontwikkel-leerlijnen. Wil je meer weten over de ontwikkel-leerlijnen bekijk dan het filmpje ‘Van nul tot taal’. communicatieve beperking. Tijdens huisbezoeken worden situaties vastgelegd op video. Daardoor kun je terugzien hoe je praat en communiceert met je kind. Samen met de logopedist kijk je naar de beelden. Je krijgt adviezen over de communicatie. Tijdens het Hanen-ouderprogramma leer je om nog beter contact te leggen en te praten met je kind en hoe je bezigheden van alledag kunt gebruiken om met het kind te praten en contact te maken. Zo worden aankleden, in bad gaan, een spel doen of samen knutselen stuk voor stuk vrolijke èn leerzame momenten. Je wordt je ervan bewust hoe je communicatie kunt uitlokken en op een goede manier op je kind kunt reageren. Het kind neemt de leiding in de communicatie en jij reageert met belangstelling. Je leert ook om je eigen taal aan te passen aan de mogelijkheden van het kind. Je helpt het kind daarmee bij de taalontwikkeling. Hierdoor krijgt het kind steeds meer plezier in praten. Je gaat de Hanen-strategieën toepassen: ‘kijken, wachten, luisteren, volgen, toevoegen en beurt wisselen’. Kijken Wat laat jouw kind zien in zijn gedrag, gebaren en gezichtsuitdrukking? Waar heeft het belangstelling voor, waar kijkt en wijst het naar? Je reageert onmiddellijk en vol belangstelling op de uitingen van je kind. Wachten Je geeft je kind de tijd om iets te vertellen of om te reageren op wat je hebt gezegd of gedaan. Je praat zelf heel weinig, zit op ooghoogte met het kind en geeft het kind de leiding in de communicatie. Pagina 39

Pagina 41

Heeft u een clubmagazine, virtualpaper of digi PDF's? Gebruik Online Touch: lesmateriaal digitaal bladerbaar uitgeven.

Van nul tot taal Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication