>> uitgelichte tips voor taalstimulering nteractief boeken lezen en voorlezen Voorlezen is belangrijk voor de taalverwerving van kinderen. Zij horen nieuwe woorden en zinnen en leren de taal beter te begrijpen. Ook helpt voorlezen om de fantasie te ontwikkelen, het vergroot de luistervaardigheid en helpt het kind om zich te leren concentreren. Kinderen die voorgelezen worden, vinden het vaak leuk om zelf te leren lezen. Op de Auris Behandelgroepen wordt regelmatig interactief voorgelezen; dat wil zeggen dat de voorlezer het kind actief betrekt bij het lezen. Dat kan door vragen te stellen, het kind dingen aan te laten wijzen of door over de plaatjes te praten. Thuis kun je dat ook doen. Ga samen met je kind naar de bibliotheek en laat hem een (prenten)boek kiezen over een onderwerp dat aansluit bij zijn belevingswereld. Thuis krijgt het boek direct een mooi plekje. Spreek een vast moment af dat je gaat voorlezen, een speciaal moment voor hem. De tv en computer zijn uit, de telefoon en het speelgoed gaan aan de kant. Lekker op schoot, op de bank of het bed maar zorg ervoor dat je elkaar goed kunt zien. Eerst samen de voorkant van het boek bekijken. ‘Waar zou het over gaan?’ Daarna de plaatjes bekijken; laat hem vertellen wat hij ziet, laat hem actief deelnemen door samen te praten over de afbeeldingen en het verhaal. Als je kind 44 Van Nul tot Taal dingen aanwijst, benoem dan wat je ziet. Als je kind zelf dingen benoemt, vertel daar dan heel kort iets over. Als je kind bijvoorbeeld ‘bus’ zegt, kun je zeggen: ‘Ja, daar rijdt de bus’. Als jullie het boek een paar keer bekeken hebben, zijn er misschien een paar bladzijden die je kind het leukst vindt. Het is prima om de andere bladzijden dan over te slaan en alleen de voorkeurbladzijden samen te bekijken en hier over te praten. Dan pas begint het voorlezen. Sla lastige stukken tekst over of vervang deze voor eenvoudiger taal: dat komt het begrip en de aandacht ten goede. Ga niet alle moeilijke woorden uit de weg, maar geef korte uitleg en maak gebruik van visuele ondersteuning door voorwerpen te laten zien, plaatjes of foto’s. Stel denkvragen, om je kind uit te dagen zoals: ‘Waar woont de koe?’. Zo ontstaan vaak gezellige gesprekjes. Als de aandacht van je kind duidelijk vermindert, leg je het boek weg en pak je het een andere keer weer op. Samen een boek bekijken moet vooral leuk zijn en leuk blijven. Een kind leert het meest als het kan praten over dingen die het interessant vindt. Laat merken dat je dit voorleesmoment zelf heel leuk vindt: ‘En morgen doen we het weer!’ Het is helemaal niet erg om een boek vaker voor te lezen; kinderen vragen daar zelf vaak naar. Juist de voorspelbaarheid en de herhaling is voor kinderen heel prettig. Je kunt het voorlezen nog leuker maken door het gebruik van gebaren, mimiek, bijbehorende geluiden en verandering van stem. Als je het moeilijk vindt om voor te lezen of als je meer wilt leren over interactief voorlezen, volg dan de Aurisworkshop op één van de Auris Cursuscentra. Pagina 43

Pagina 45

Voor reclamefolders, online studiegidsen en onderzoeksrapporten zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw vaktijdschriften.

Van nul tot taal Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication