Werken met voorwerpen Samen voorwerpen verzamelen, sorteren en daar over praten, helpt kinderen om taal te gebruiken en om nieuwe dingen te bedenken. Voorwerpen ordenen en benoemen, leert je kind structuur aan te brengen in wat het ziet en meemaakt. Zo kun je per thema voorwerpen verzamelen in een speciaal koffertje, mand of doos. Dat kunnen bijvoorbeeld dingen zijn van een seizoen, kleding, speelgoed. In een seizoens-koffer kun je in de herfst bijvoorbeeld samen met je kind kastanjes, eikels en bladeren met verschillende vormen en kleuren verzamelen. Een kledingkoffer kan gevuld zijn met een schoen, laars, sandaal, pantoffel, sok, hemd, broek trui, jurk, rok, bloes, muts, handschoen, want. In een speelgoedkoffer kun je rijdend speelgoed verzamelen, speelgoed om mee te bouwen en speelgoed om te knuffelen. Met de materialen kun je verschillende dingen doen. Pak de verschillende materialen uit de koffer en benoem ze. Leg dezelfde materialen bij elkaar op soort, bijvoorbeeld de voertuigen bij de voertuigen en de blokken bij de blokken; dit heet sorteren. Sorteer de materialen ook op grootte, of op vorm. Sorteer daarna op kleur. Praat met je kind over de overeenkomsten en verschillen die je ziet. Bijvoorbeeld: ‘Deze zijn hetzelfde: allebei rood’ of: ‘Deze zijn verschillend: die heeft twee wielen en die heeft vier wielen’. Speel met de materialen ‘spullendief’. Leg drie voorwerpen uit de koffer neer op tafel en benoem ze samen met je kind. Dan doet het zijn ogen dicht en jij haalt iets weg. ‘Wat is weg?’ Je kind mag het zeggen. Het is ook leuk om de rollen om te draaien. Nu doe jij je ogen dicht en je kind haalt iets weg. Met de materialen kun je ook een voelspelletje spelen. Leg een aantal voorwerpen op tafel en benoem ze samen. Leg er een doek overheen. Leg een andere doek over de handen van je kind en geef het een voorwerp in de handen. Zorg ervoor dat je kind het voorwerp niet gezien heeft. Het kind mag raden wat voor voorwerp het voelt. Eventueel kun je samen het volgende versje opzeggen: ‘Voelen, woelen, heb je al wat beet? Weet je hoe dat heet?’. Je kunt ook meerdere voorwerpen onder de doek van je kind leggen en het kind zelf een voorwerp laten pakken. 46 Van Nul tot Taal Pagina 45

Pagina 47

Heeft u een reisgids, novia facts of digi lesboeken? Gebruik Online Touch: sportblad online bladerbaar publiceren.

Van nul tot taal Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication