Module 4: ASSociaal? Hoezo? In onze omgang met anderen hebben we sociale vaardigheden en sociaal inzicht nodig. Sociale vaardigheden en sociaal inzicht zijn voor leerlingen met een TOS-ASS niet vanzelfsprekend. Dit komt doordat leerlingen met een TOSASS de sociale werkelijkheid anders waarnemen en informatie anders verwerken. Dat heeft als gevolg dat hun gedrag voor anderen vreemd, bizar of onaangepast lijkt. In de module ASSociaal? Hoezo? krijg je meer inzicht in dit onderwerp, vooral in de achterliggende oorzaken van de moeilijkheden. Ook leer je meer over de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen met een TOS-ASS en hoe jij als leerkracht/ begeleider deze leerlingen kunt helpen om te leren navigeren in een voor hen vaak onbegrijpelijke wereld. Je hebt inzicht gekregen in de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen met een TOS-ASS en je hebt geleerd hoe je de sociale en emotionele vorming en de communicatieve ontwikkeling van je leerling met een TOS-ASS effectief kunt stimuleren. Voor wie Leerkrachten, docenten en professionele begeleiders van kinderen met autisme Wanneer Utrecht/Amersfoort/Leiden Op aanvraag Rotterdam Woensdag 18 maart 2020, 13.30-16.30 uur Goes/Bergen op Zoom/Breda/Tilburg Op aanvraag Module 5: ASS leren niet vanzelf gaat Leren leren, het klinkt eenvoudig, maar het is voor leerlingen met een TOS-ASS niet zo vanzelfsprekend. Leerlingen met een TOS-ASS verwerken aangeboden informatie anders dan leerlingen zonder een TOS-ASS. Daarnaast vinden zij het moeilijk om wat ze hebben geleerd toe te passen in verschillende situaties. Ook letten ze vaak op details, waardoor ze de grote lijn uit het oog verliezen. Ook worden leerlingen met een TOS-ASS snel afgeleid door geluid, geuren en te veel tekst/informatie waardoor ze het overzicht kwijtraken. Bij hen zien we vaak leerproblemen. Ook als het gaat om begaafde en zelfs hoogbegaafde leerlingen. In deze module krijg je inzicht in de verschillende manieren van leren van leerlingen met een TOS-ASS en hoe je die kunt verklaren vanuit de ASS-verklaringsmodellen. Je neemt kennis van de methodieken die je kunt inzetten. Je kent de leerstijlen die horen bij leerlingen met een TOS-ASS en je hebt handvatten om hen in de dagelijkse klassenpraktijk te ondersteunen. Voor wie Leerkrachten, docenten en professionele begeleiders van kinderen met autisme 23 Auris-cursuscentra // Schooljaar 2019-2020 Wanneer Utrecht/Amersfoort/Leiden Op aanvraag Rotterdam Woensdag 1 april 2020, 13.30-16.30 uur Goes/Bergen op Zoom/Breda/Tilburg Op aanvraag Kosten € 100 per deelnemer Pagina 22

Pagina 24

Scoor meer met een webwinkel in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden presentaties online.

Cursusbrochure 2019-2020 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication