6 | december 2017 Auris.com Column Hulp In mijn functie als aanmeldpuntmedewerker observeerde ik recent een leerling in groep 4 op een reguliere basisschool. Het was met 33 leerlingen een tikkeltje krap in het lokaal. Gelukkig kon ik er nog net bij. Juf Tineke (een fictieve naam) had een stoel voor me klaargezet naast het smartboard. Op de eerste rij, rechts van me, zat de leerling die ik kwam observeren. Twee stoelen verder, bijna op mijn lip, hadden we Bert (ook een fictieve naam). Bert had een veeg over zijn wang en bemodderde schoenen. Ik kreeg het idee dat buitenspelen zijn ding was en leren hem niet zo lag. Na de instructie over de taalles liep juf Tineke door de klas om te controleren of iedereen aan het werk kon. Bert leunde voorover op zijn tafel en vroeg op fluistertoon: ‘Wie bent u?’ Ik antwoordde : ‘Ik ben meester Jan en kom een kijkje nemen in jullie klas.’ Bert boog nog iets meer naar me toe: ‘Mag u mij helpen.’ Juf Tineke had haar handen vol aan die 33 koters, het leek mij dat ze hulp best kon gebruiken. Ik zei dus ja. Bert zijn hulpvraag was duidelijk: ik begrijp er niets van. De opdracht was om in zinnen een lidwoord, zelfstandig naamwoord en bijvoeglijk naamwoord met verschillende kleuren te markeren. Uit het tafellaatje van Bert, volgepropt met rotzooi, viste ik na enig zoekwerk de gewenste potloden geel, rood en groen. Ik hielp Bert met de eerste zin. Dat ging aardig, ook omdat Bert naast mijn hulp spiekte bij zijn buurman, die al de helft van de taalopdracht af had. Na een rondje door de klas ging ik de leerling waarvoor ik gekomen was vanaf de andere kant van de klas observeren. Ik maakte aantekeningen en knoopte een praatje met hem aan. Vanuit mijn ooghoek zag ik dat juf Tineke weer een poging deed Bert de finesses van de taalles uit te leggen. Na de eerste zin wemelde het namelijk van de fouten. ‘Nou Bert, nu doe je de twee laatste zinnen alleen’, moedigde juf Tineke aan, nadat ze klaar was met haar uitleg. ‘Zet hem op, je hebt nog vijf minuten.’ Er was een klein opstootje bij de deur tussen leerlingen die allebei tegelijk naar de wc wilden. Juf Tineke sprak de ruziemakers bestraffend toe. Het gaf mij de kans om te kijken hoe het Bert verging. Hij had sinds de extra uitleg van de juf niets gepresteerd. Bert keek mij hoopvol aan. Oké dacht ik, ik bezorg Bert een succeservaring en juf Tineke minder werkdruk. Twee vliegen in één klap. Ik stopte Bert steeds het juiste potlood in zijn hand en wees het woord aan dat hij moest kleuren. De klus was zo geklaard. Net op tijd, want juf Tineke had het brandje tussen de amokmakers geblust en liep op de terugweg naar haar bureau tussen ons door. Even liet ze haar blik over het werk van Bert glijden. Ze lachte blij verrast. Zie je wel Bert, zei ze goedkeurend, je kunt het best en zette een krul door de twee laatste zinnen. Bert is gewoon een kanjer, dacht ik, in het organiseren van hulp. IN OUT Regelmatig vertrekken en komen er collega’s. IN Jennifer Coppens (47) Besloot na 24 jaar bij dezelfde werkgever de overstap te maken naar Auris, waar ze per 1 augustus de rol van teamleider op Auris Taalfontein vervult. En dat bevalt goed. ‘Na zo’n lange tijd bij hetzelfde bestuur gewerkt te hebben, wilde ik iets anders. Op dat moment kwam deze baan bij Auris voorbij. Nu, een aantal maanden later, merk ik dat ik de structuur bij Auris begin te (her) kennen. Ik ben me gaan verdiepen in de doelgroep, onze TOS-leerlingen, en werd daardoor weer geprikkeld. Daarnaast heb ik altijd leerkrachten aangestuurd, het aansturen van logopedisten en onderwijsassistenten is nieuw voor mij. Dat vergt een andere denkwijze. Ik stuur en coach de collega’s, maar kom nu ook veel in de groepen. Dat is het grootste verschil met mijn vorige werkgever, dat ik hier op de werkvloer aanwezig ben. Dat vind ik leuk. Omdat er in het gebouw aan de Kraaijeveldstraat ook collega’s van Auris Zorg, Auris Ambulante Dienst en Kentalis zitten, zie en spreek ik veel mensen. Ik kom uit Brabant en woon tegenwoordig in Barendrecht. Ik woon samen, Jan van de Pol orthopedagoog/psycholoog Klachtenregeling Colofon Auris.com is een blad voor medewerkers van de Koninklijke Auris Groep. Het blad verschijnt vier keer per jaar. Aan nr. 63 werkten mee: Anne van Bochove, Roos Ribbens, Minnekus de Groot, Maria Streppel (de Taalzijde), Daniëlle Hermans (Tekst & Spel), Jan van de Pol en Mirjam van Galen (Sprekende Woorden). Fotografie: Studio Oostrum en Peter Strating. Illustratie: Henk Kemperman. Redactieraad: Henny Konings, Wilja de Vries, Annelies de Klerk, Maud Starink, Angela Hoogesteger. Eindredactie: Minnekus de Groot, PR en Com municatie Koninklijke Auris Groep. Vormgeving: Peter van der Burg (Sagittarius Ont werpen). Druk: Quantes. Dit blad is een uitgave van de Koninklijke Auris Groep, www.auris.nl. Redactieadres: Postbus 3192, 3003 AD Rotterdam. Telefoon: (010) 888 96 00. E-mail: redactie@auris.nl. Het volgende nummer verschijnt in maart 2018. De regelingen voor ouders en medewerkers zijn veranderd. In deze Auris.com vind je de factsheet voor ‘ouders en cliënten’ en voor medewerkers. Lees de regelingen goed door zodat je weet dat er verschillende mogelijkheden zijn om een klacht of probleem aan te kaarten. Meer informatie over de regeling voor ouders vind je op www.auris.nl/klachtenregeling. De informatie voor medewerkers vind je ook op intranet. Memo In de rubriek In&Out vertellen een nieuwe en een vertrekkende collega over hun verwachtingen en ervaringen. heb drie dochters en houd erg van lezen. Daarnaast sport ik graag in de sportschool.’ OUT José Keesmaat (62) werkte 12,5 jaar op de voormalige Prof. van Gilseschool als directiesecretaresse. De grootste verandering die ze in haar loopbaan meemaakte, was de overgang naar Auris. Op 31 oktober had ze haar laatste werkdag. Ze gaat met vervroegd pensioen. ‘Het was een geweldige tijd! In al die jaren is er van alles gebeurd. We kregen twee nevenvestigingen, een in Hoofddorp en een in Beverwijk (inmiddels verhuisd naar Heemskerk). Natuurlijk kregen ook wij te maken met passend onderwijs, met als gevolg de overgang naar Auris. Tot grote tevredenheid, wat een fijne samenwerking met de behulpzame collega’s in Rotterdam! Ik heb lang gewikt en gewogen om tot het besluit om te vertrekken te komen. Ondanks dat de werkzaamheden te zwaar werden voor me, had ik het erg naar mijn zin. Mijn collega’s zal ik erg missen, en vooral ook onze leerlingen! Wat een leuke kinderen hebben wij toch op school. Zij komen op school altijd op de eerste plaats. Ik heb bewondering voor de expertise van mijn collega’s, menigmaal ben ik ontroerd geraakt door een kind dat na een jaar niet spreken bij mij om een gummetje kwam vragen. Petje af! Ik ga mij nu richten op mijn kinderen en kleinkinderen, reizen met mijn man, en mijn vrijwilligerswerk. En ik ben gastvrouw bij Podia Heemstede, waar ik de artiesten en de gasten ontvang. Ik wens iedereen nog veel mooie jaren bij Auris!’ Wij voelen ons... … trots op het prentenboek en de app die zijn verschenen. Regelmatig zagen wij dat jonge peuters moeite hebben met de start op een Auris Behandelgroep. Om hen een steuntje in de rug te geven, hebben we het prentenboek en de app Bo gaat naar de Auris Behandelgroep ontwikkeld. Het prentenboek beschrijft een dagindeling op de behandelgroep. Op de app staan vier verschillende versies van het boek aangevuld met dagelijkse losse gebaren. Wij zijn trots op onze werkgever Auris. We hebben ons gesteund gevoeld in ons initiatief. Florance van der Hulst en Natasja van Overmeire, beiden pedagogisch begeleider bij Auris Zorg regio West Pagina 5

Pagina 1

Scoor meer met een webshop in uw mailings. Velen gingen u voor en publiceerden lesmateriaal online.

Auris.com 63 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication