Auris.com juni 2018 | 3 In de rubriek 3 stellen we drie personen centraal die vanuit verschillende hoeken hun mening geven over hetzelfde onderwerp. 3 Elk jaar wordt er door Auris een bedrag beschikbaar gesteld voor goede doelen, aangedragen door collega’s. Dit jaar worden er drie goede doelen gesteund. Stichting Kolewa in Indonesië is daar een van. Auris is trots dit schoolproject voor dove en slechthorende kinderen te mogen steunen. Na een voorzichtige proef met vier leerlingen, volgen inmiddels tien kinderen speciaal onderwijs in Denpasar, op Bali. Iedere ochtend vertrekt de KolewaOp iedere school van Auris is op het lesrooster het vak ‘gym’ te vinden. Veel leerlingen vinden deze bewegende manier van leren een heerlijk moment van de dag. Wie zijn de gymleerkrachten die deze lessen geven? Hoe kijken zij naar bewegingsonderwijs en wat drijft hen in hun werk? Drie gymleerkrachten vertellen erover. Bewegingsonderwijs Jaap van Deursen (50), Auris Prof. Van Gilseschool Gerda Helversteijn (40), Auris De Weerklank, locatie Leiden en Alphen ‘Ik laat de oudste leerlingen zelf een les voorbereiden en geven’ ‘Wat ik zo leuk aan het gymvak vind, is dat je kinderen in alle leeftijden kan ondersteunen in hun sociaalemotionele ontwikkeling. Sport is een makkelijke en leuke manier om aan sociale vaardigheden te werken. Ik zorg ervoor dat leerlingen het vertrouwen krijgen dat ze mee kunnen doen. Zo hebben angstige kinderen bijvoorbeeld altijd één element waar ze in uitblinken. Als ik dat ontdekt heb, laat ik ze dat voordoen en geef ik ze er een vet compliment voor. Ik stimuleer mijn leerlingen ook om mee te doen aan schoolsporttoernooien in Haarlem. Meer dan dat leerlingen gymtechnisch groeien, gaat het er mij om dat ze lijfelijk bewust worden. Die bewustwording heb je nodig om je goed naar anderen te kunnen opstellen. Ik laat de oudste leerlingen zelf een les voor bereiden en geven. Omdat alle kinderen gym leuk vinden, is dat voor hen een makkelijk moment om voor de groep te spreken. Bijdragen aan al deze aspecten van hun ontwikkeling maakt mijn werk zo leuk!’ ‘Een TOS komt bij ieder kind op een andere manier tot uiting’ ‘Zeventien jaar geleden ben ik na mijn studie HALO bij Auris gaan werken. Ik vind mijn werk als gymleerkracht leuk en afwisselend. Dat heeft met name te maken met de leerlingen die ik zie. Hoewel alle leerlingen een taalontwikkelingsstoornis hebben of slechthorend zijn, komt deze bij ieder kind op een andere manier tot uiting. Dit maakt dat ik elke leerling aanspreek op zijn eigen niveau en eigen manier. Voor mij is het belangrijk om veel contact te houden met de groepsleerkrachten. Met hen overleg ik zowel voor als na de les over de leerlingen. Dit zorgt er ook voor dat ik niet alleen werk, maar dat we als team werken aan de ontwikkeling van de leerlingen. Werken als gymleerkracht kost tijd en energie. Maar dit krijg ik ook weer terug, doordat ik zie dat de leerlingen leren en beter mee kunnen doen. Ik streef ernaar dat mijn leerlingen door middel van plezier steeds een stapje verder komen. Hen op die manier zien groeien is het aller mooiste. Dat is waar ik het voor doe.’ Inge Kappen (26), Auris Florant en Auris De Spreekhoorn ‘Iedere leerling heeft een eigen benadering nodig’ ‘Vier jaar geleden ben ik als gymleerkracht bij Auris gekomen en sindsdien heb ik op drie verschillende locaties gewerkt. Het leuke aan gymleerkracht zijn vind ik dat je lekker actief bezig bent. Door te bewegen ontwikkelen de leerlingen verschillende vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren en omgaan met winst en verlies. Ik weet nooit hoe mijn leerlingen de les binnenkomen. Het leuke aan deze doelgroep is dat iedere leerling een eigen benadering nodig heeft. Ik vind het leuk om te merken als ik, ondanks onverwachte omstandig heden en angsten of belemmeringen van de kinderen, aan het eind van de les toch een klein doel behaald heb. Het gaat er mij niet om hoe goed de leerlingen zijn, maar wel hoe ze met anderen en uitdagingen omgaan. Als ik bijvoorbeeld zie dat een leerling zich in een jaar tijd van een bang kind ontwikkelt naar een vrij kind dat met plezier beweegt, dan ben ik enorm trots. Die momenten vind ik het mooiste van mijn vak.’ Dove en slechthorende kinderen in Indonesië volgen speciaal onderwijs dankzij de Kolewa Foundation Voorlezen met gebaren GEHOORD GEZIEN GELEZEN Musea in gebaren schoolbus in alle vroegte om de kinderen naar school te brengen en later weer naar huis. De ontwikkeling die de kinderen doormaken, is fantastisch. Ze krijgen les, leren gebaren en raken steeds minder geïsoleerd. Ze krijgen vriendjes en vriendinnetjes om mee te spelen. Ook verbetert de thuissituatie van deze kinderen, omdat hun ouders in de weekenden graag gebaren leren van het Kolewa­team. Meer informatie over dit project vind je op www.kolewa.com. Een rondleiding in een museum, dat geeft je vaak net wat meer kennis over datgene waar je naar kijkt. Maar als je doof bent, dan is zo’n rondleiding vaak niet of nauwelijks te volgen. Gelukkig bestaan er tegenwoordig ook rondleidingen met gebarentolk. Zo kun je rondleidingen met gebaren volgen in Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), het nijntje museum (Utrecht) of de Hortus botanicus (Leiden). Meer informatie kun je vinden op de Facebookpagina ‘Musea in Gebaren’. Elke derde woensdagmiddag van de maand organiseert de Centrale Bibliotheek in Rotterdam voor kinderen vanaf twee jaar een voorlees halfuurtje met gebarentaal. Zo maakt de bibliotheek voorlezen toegankelijk voor alle kinderen: doof, slechthorend en horend. Kijk voor data en meer informatie op www.bibliotheek.rotterdam.nl. De Gouden Speld trilogie – Martine Jonker Collega Martine Jonker van Auris Fortaal schrijft jeugdboeken. Onlangs is deel 3 van de Gouden Speld trilogie verschenen. De drie boeken vertellen over drie momenten in de geschiedenis van het christelijk geloof, drie spannende verhalen. Het laatste deel van de trilogie gaat over Marcus en Susanna en de christenvervolgingen in Lyon in 177 na christus. De gehele trilogie is te bestellen via www.vuurbaak.nl of bol.com. Deel 3 kost € 15. Pagina 2

Pagina 4

Interactieve digitale jaarverslag, deze tijdschrift of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van egebruiksaanwijzingen.

Auris.com 65 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication