remmingen schrijven. Soms liet ik hem een woord wel tien keer overnieuw doen voordat ik tevreden was. Na twee sessies van vier uur hadden we alle woorden op papier. ‘Twijfel of angst zie je in het geschrevene terug’ Leren schrijven Toen was het mijn beurt. Ik scande alle woorden op de computer in en maakte er zinnen van. Sommige woorden moest ik verkleinen en versmallen om eenheid te verkrijgen. Ik heb de zinnen niet recht geplaats, zoals in een schrift. Als je het dan aan de muur bevestigt, is het net een herdenkingsmonument. We hebben gekozen voor een wat meer dynamische uitvoering. Over het eindresultaat ben ik erg tevreden. Het wordt klassiek, maar niet streng en heeft ook iets kinderlijks: leren schrijven. Het gedicht is als vrijstaande tekst in corten-staal uitgevoerd. De uitgesneden tekst lag een maand bij mij in de tuin zodat het kon roesten. Na die tijd is het oxidatieproces van het metaal zover dat het zichzelf behoudt. Hierna is het met pennetjes aan de muur bevestigd. 47 Relatie Maar toen waren we er nog niet. Voor mij is zowel de positieve als negatieve ruimte belangrijk. Ik vind dat je niets weg mag gooien, restmateriaal bestaat in mijn optiek niet. Dus krijgen de platen waar de woorden uit zijn gesneden, een plek in het kantoor boven in het gebouw. Zo is er een relatie tussen boven en beneden, binnen en buiten. Het was een mooi en intensief proces. Belangrijk is dat je tijdens zo’n proces vertrouwen in elkaar krijgt. Het was hij en ik. Dick was in mijn atelier bezig met het maken van kunst. Proberen, experimenteren, opnieuw doen, vormen vinden die werken. Dat is het mooie ervan. Het gaat niet alleen om het doel, maar ook om het proces. Pagina 46

Pagina 48

Interactieve digi brochure, deze gids of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van digi-catalogi.

Auris@huis Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication