Het maximale uit ieder kind Hugo de Jonge is wethouder Onderwijs, Jeugd en Zorg en zet zich sinds zijn begindagen met woord en daad in voor talentontwikkeling en onderwijs in de stad. Wij stelden hem drie vragen over Auris in Rotterdam. De gemeente Rotterdam en het Rotterdamse onderwijs streven er samen naar dat ieder kind het maximale uit zichzelf haalt. Hoe sluit Auris aan op deze ambitie? “Ieder kind heeft recht op het beste onderwijs; daar maken we ons hard voor in Rotterdam. Dat geldt ook voor kinderen die door een beperking moeite hebben met horen of spreken. Taal is van levensbelang om je te kunnen ontplooien, om je eigen pad te vinden in de maatschappij, en om er iets moois aan bij te dragen. Kortom, voor een leven waarin je je volwaardig voelt.” Hoe draagt Auris hieraan bij? “Auris onderzoekt kinderen op een taalachterstand of een taalstoornis, om ze zo vroeg mogelijk te kunnen helpen het maximale uit zichzelf te halen. En op de Rotterdamse Auris-scholen krijgen leerlingen onderwijs op maat dat ze goed voorbereidt op hun toekomst en ze zelfredzaam maakt. Twee Auris-scholen – de Auris Dr. M. Polanoschool en de Auris Hildernisseschool - hebben van de Inspectie van het Onderwijs zelfs het predicaat ‘excellent’ gekregen. Dus of Auris aansluit op de onderwijsambities die we in Rotterdam hebben? Meer dan dat!” In Rotterdam heeft Auris drie so-scholen, een vso, een Audiologisch Centrum en behandelgroepen voor jonge kinderen. Welke rol speelt Auris voor u in het Rotterdamse onderwijs- en zorgveld? “Het Auris Audiologisch Centrum ziet en verwijst dove en slechthorende kinderen naar scholen binnen maar ook buiten Auris - dat is een belangrijke schakelrol. En dankzij de expertise van de medewerkers kunnen ook reguliere scholen extra zorg bieden aan kinderen met een taalachterstand of taalstoornis. Het Rotterdamse onderwijs- en zorgveld heeft met pittige uitdagingen te maken, maar mede dankzij het aanbod van Auris lukt het steeds beter om in Rotterdam ook voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis het beste onderwijs te bieden.” 55 Pagina 54

Pagina 56

Interactieve digitale relatiemagazine, deze spaarprogramma of artikel is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van e-uitgaves.

Auris@huis Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication