>> Gebruik zo vaak je kunt plaatjes of voorwerpen om je kind te helpen de aandacht erbij te houden. Zo kun je plaatjes uit boeken gebruiken of met poppen een verhaaltje uitbeelden. Met gebaren en je gezichtsuitdrukking kun je iets duidelijker maken. Probeer om op een vast tijdstip van de dag met je kind te praten over wat er die dag gebeurd is. Je neemt dan echt de tijd voor elkaar. Zo’n gesprekje lokt uit om over dingen te praten die buiten het hier en nu staan. De rollen omdraaien kan voor een kind dikke pret zijn: het kind vraagt de volwassene om dingen te doen. Dit soort spelletjes maakt taal leuk en het zorgt er voor dat de woordenschat in nieuwe situaties groeit. Doe mee met je kind in het doen-alsof-spel. Laat je kind beginnen en kijk samen waar de fantasie toe leidt. Probeer te reageren op wat het zegt en doet, en stel niet te veel vragen. Praat met je kind over de dagen van de week; daardoor ontwikkelt het een goed tijdsbesef. Visualiseer de dagen van de week op een groot vel papier, op een schoolbord, whiteboard of prikbord. Gebruik er plaatjes of foto’s bij. Om goede zinnen te leren zeggen, is het belangrijk dat kinderen woorden in opeenvolgende rij kunnen onthouden en uitspreken. Spelletjes waarbij kinderen zinnetjes herhalen bijvoorbeeld in liedjes of versjes zijn geschikt om dat te oefenen. Om de wereld om zich heen te begrijpen, ordent een kind graag. Bijvoorbeeld door alle auto’s van een bepaalde kleur bij elkaar te zetten, of door de blokken van groot naar klein te leggen. Benoem samen wat er te zien is want dat bevordert het taal-denken. Het herhalen van dagelijkse rituelen in een bepaalde volgorde lenen zich ook goed om te vertellen wat er gebeurt. Zo ontstaat als het ware een kort verhaaltje. Van Nul tot Taal 23 Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een publicatie, ipaper of digi PDF-en? Gebruik Online Touch: flyer digitaal bladerbaar maken.

Van nul tot taal Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication