4 | maart 2018 Auris.com Fabian en Babette Eerst maakt Babette de overstap van het speciaal onderwijs naar een reguliere basisschool vlakbij huis. Daarna volgt ook Fabian. Broer en zus, beiden doof geboren en uitgerust met cochleaire implantaten, Ee ov on b h F d met coc draaien intussen heel goed mee. Een succesverhaal dankzij een soepele samenwerking tussen alle betrokken partijen. Karin Bezemer Ambulant Dienstverlener, Auris regio Zuid – Rotterdam Isabel Brouns Moeder van Fabian (13) en Babette (10), Alblasserdam ‘Ondersteuning onmisbaar op gewone school’ ‘Door een zeldzame erfelijke aandoening zijn allebei onze kinderen doof ter wereld gekomen. Een speling van het lot. In het begin was het heel ingewikkeld en zwaar, maar al snel weet je niet beter. Gelukkig kwamen beiden in aanmerking voor een cochleair implantaat zodat ze geluiden konden waarnemen. Fabian kreeg zijn eerste ci met 19 maanden oud en Babette al met 12 maanden. Bij onze dochter ging het hele proces perfect. Toen ze op haar vijfde een tweede ci kreeg, kwam haar taal- en spraakontwikkeling echt goed op gang. De Auris Dr. M. Polanoschool adviseerde daarom een overstap naar het regulier onderwijs. Inmiddels zit Babette in groep 6 van De Twijn waar ze vriendinnetjes heeft en zich prima redt met solo-apparatuur in de klas. Ze hoort praktisch alles! Babette is een intelligent en bijdehand type. Ze functioneert als een horende en durft veel. Haar broer, ook slim en een echt rekenwonder, heeft meer ondersteuning nodig. Fabian hoort minder goed dan zijn zus en krijgt hulp van een tolk in de klas. Zijn ontwikkeling verliep traag, maar hij heeft een grote inhaalslag gemaakt. Tot aan groep 7 zat Fabian op speciaal onderwijs en stapte vervolgens op ons initiatief over naar dezelfde school als Babette. Daar gaat het over het algemeen goed. Hij geniet enorm van zijn vrijheid. Voorheen zat hij dagelijks drie uur in de taxi en nu fi etst hij samen met zijn zus naar school, spreekt af met vriendjes en is een stuk zelfstandiger. We zijn heel blij met de begeleiding en ondersteuning vanuit Auris en school. Zij maken het mogelijk dat onze kinderen met succes op een gewone school kunnen meedraaien!’ ‘Ze gaan er met z’n vieren voor!’ ‘Na een proefperiode op De Twijn bleek dat zowel Babette als Fabian met passende begeleiding een overstap naar het regulier onderwijs aan zouden kunnen. Voor de school was Babette de eerste leerling met een ci. Als AD’er begeleid je niet alleen de leerling, maar geef je ook voorlichting en ondersteuning aan het schoolteam. De lijnen zijn kort; ik ben er wekelijks om met de kinderen te werken aan bijvoorbeeld hun spelling en aan het vergroten van hun woordenschat en taalbegrip. Babette en Fabian zijn slimme, leergierige kinderen die zich cognitief goed ontwikkelen. Net zo belangrijk is hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat ze snappen wat er met hen aan de hand is. Ik geef ze momenteel een training sociaal vaardig communiceren waarin ze handvatten krijgen om beter aan te sluiten bij anderen en op te komen voor zichzelf. Babette heeft haar plek gevonden in de klas. Solo-apparatuur is haar enige hulpmiddel in de klas en daar gaat ze goed mee om. Bij Fabian was de overstap naar regulier onderwijs spannender dan bij zijn zus. Hij heeft een tolk nodig en moest keihard werken om zijn achterstand op het gebied van taal, spelling en woordenschat binnen de zaakvakken, bij te spijkeren. Voor Fabian zoeken we nu een geschikte middelbare school waar hij tot zijn recht komt. Zijn doofheid en communicatieve zelfredzaamheid zijn elementen waar je rekening mee moet houden. Daarnaast heeft hij behoefte aan een omgeving met een gestructureerde tijdsbesteding. Ik heb veel respect voor de keuze en inzet van de ouders en hun kinderen. Het is een leuk gezin; ze gaan er met z’n vieren voor!’ Bijna alle processen binnen Auris verlopen in een aantal stappen en vormen zo een keten. De schakels in die keten moeten op elkaar aansluiten en soepel in elkaar overlopen. In het geval van Fabian en Babette Brouns is sprake van een prima samenwerking tussen ouders, leerkrachten en zorgverleners van Auris. Alles is gericht op een succesvol traject in het regulier onderwijs. Leni Cornelissen Intern Begeleider, christelijk IKC De Twijn in Alblasserdam ‘Succesvolle integratie’ ‘Babette was de eerste leerling met een ci op onze school. Tijdens een proefperiode is bekeken wat ze precies nodig had om te kunnen functioneren in een reguliere setting. En of dit haalbaar was. Dat bleek het geval. In samenwerking met Auris en haar ouders, die heel betrokken zijn, wist Babette succesvol te integreren in de groep. Ze kan het lesprogramma met gebruik van solo-apparatuur goed volgen. In het begin heeft een onderwijsassistente haar ondersteund op cognitief gebied. Sinds ze in groep 6 zit, is de begeleiding ondergebracht bij AD’er Karin. In de bovenbouw wordt meer gevraagd op het gebied van taal en spraak en Karin heeft de expertise daarvoor. Babette heeft over de hele linie gezien mooie sprongen gemaakt en dat vind ik knap van haar. Voor haar broer Fabian, die vanaf groep 7 bij ons zit, hebben we direct een beroep gedaan op Karin. Zij werkt met hem aan het vergroten van zijn taal- en tekstbegrip. Daarnaast krijgt Fabian dagelijks ondersteuning van een tolk in de klas omdat hij minder hoort dan zijn zus. Hij gaat goed vooruit, al blijft bijvoorbeeld begrijpend lezen lastig voor leerlingen met een ci. Komend schooljaar stroomt Fabian uit naar de middelbare school waar het meer aankomt op zelfstandigheid en interactie. In overleg met de ouders volgen Fabian en Babette een training sociaalvaardig communiceren. Dat helpt hen verder.’ Pagina 3

Pagina 5

Interactieve digitale brochure, deze club blad of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van digi gebruiksaanwijzingen.

Auris.com 64 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication