Auris.com maart 2018 | 3 In de rubriek 3 stellen we drie personen centraal die vanuit verschillende hoeken hun mening geven over hetzelfde onderwerp. 3 A ervaring s SpraakSaam, voor en door jongeren met TOS, organiseert ook dit jaar weer een zomerkamp. Het zomerkamp vindt plaats van 29 juni tot en met 1 juli 2018 in YMCA Boshuis te Driebergen. Aan andere activiteiten van SpraakSaam, zoals de regiobijeenkomsten, hebben weer nieuwe TOS-jongeren deelgenomen en de verwachting is dat deze groep ook belangstelling heeft om deel te nemen Alle leerlingen van Auris hebben in meer of mindere mate te maken met een beperking. Denk hierbij aan TOS, d/sh of ASS. Maar niet alleen de leerlingen zijn hier de ervaringsdeskundigen, ook enkele collega’s kunnen uit eigen aring spreken. Wat is hun beperking en zien zij dit wel als een ‘beperking’? Wat maakt dat zij zo goed kunnen functioneren? Onze collega-experts aan het woord: Alles is mogelijk Marja de Lijzer (27), groepsleerkracht Auris College Goes, doof ‘Ik begrijp hoe leerlingen zich voelen’ Ik ben met een progressief gehoorverlies geboren en werd op mijn 16e plotseling doof. Inmiddels heb ik ruim tien jaar een CI. Ondanks dat ik niet goed hoor, voelt het niet alsof ik anders ben. Ik voel me ook bijna nooit beperkt; ik kan namelijk alles doen wat ik wil. Zo heb ik altijd gezegd: ‘Ik wil juf worden’. En dat ben ik nu! Ik heb mezelf in de afgelopen jaren leren aanpassen aan moeilijke situaties. Als bijvoorbeeld de akoestiek niet goed is of als iemand langsloopt op hakken, dan kan ik mensen niet goed verstaan. Ik vraag mijn leerlingen of collega’s dan of ze even willen wachten. Zij houden daar dan rekening mee. Ook kan ik goed liplezen, waardoor ik vaak meer kan volgen dan mensen verwachten. Ik ben open over mijn doofheid. Op deze manier help ik leerlingen om hun beperking te accepteren. Ik begrijp namelijk echt hoe zij zich voelen en wil mijn leerlingen laten zien dat zij zich niet de hele tijd hoeven te bewijzen. Zij zijn al goed zoals ze zijn – met welke beperking dan ook! Roos Ribbens (33), medewerker PR & Communicatie Auris Ondersteunende Diensten, ASS ‘Collega’s zien mij zoals ik ben’ Op mijn 13e ben ik gediagnosticeerd met PDD-NOS, wat nu onder ASS valt: Autisme Spectrum Stoornis. Natuurlijk is ASS soms lastig. Toch heeft het zeker ook voordelen. Zo ben ik vrij transparant voor mijn omgeving; ik zet niet snel een masker op. Hierdoor weten mijn collega’s wat ze aan mij hebben. Ook zit ik snel in de details en zie ik fouten waar mijn collega’s overheen kijken. Dat ik al veertien jaar bij Auris werk, is niet zomaar. Ik voel me hier veilig. In de functie waar ik nu zit, kom ik goed tot mijn recht. Bovenal werk ik in een heel fi jn en hecht team. Wij werken hard, maar we zijn er voor elkaar en letten op elkaar. Ik heb collega’s die mij goed kennen en bij wie ik terecht kan. Ik vind het belangrijk dat collega’s mij zien zoals ik ben, met al mijn beperkingen en kracht. Waar ik wel last van heb, is dat ik moeite heb met snel schakelen en dat ik snel overprikkeld kan zijn. Door deze overprikkeling kan ik wat emotioneler reageren. Toch zit ik hier echt op mijn plek! Robert Hoogvliet (24), schoolmaatschappelijk werker Auris Taalfontein en Auris Hildernisseschool, stotteren ‘Een beperking hoeft je niet tegen te houden’ Sinds groep 3 stotter ik al, maar dat heeft mij nooit tegengehouden om iets te bereiken. Dat ik de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening wilde doen, vonden veel mensen geen goed idee. Maar dat heeft mij niet gestopt. Nu ik werk, merk ik dat mijn stotteren juist een positief effect heeft op mijn contact met leerlingen en ouders. Ik weet hoe de leerlingen zich voelen. Wat ik in mijn hoofd heb, komt er vaak niet uit op de manier die ik zou willen. Ook ik heb me onbegrepen gevoeld als de buitenwereld mij niet liet uitpraten. Ik ben er het voorbeeld van dat alles mogelijk is, als je het maar wilt. Dat wil ik ook aan de leerlingen en ouders met wie ik werk meegeven. Natuurlijk is het hebben van een beperking niet leuk. Daar mag je ook best boos of verdrietig over zijn. Maar het hoeft je niet tegen te houden om iets te bereiken. Ga er gewoon voor, dan zie je vanzelf hoe het gaat. En soms heb je dan het geluk dat je op zo’n fi jne werkplek komt als ik: een plek waar collega’s begripvol zijn en rekening met je houden. Dat gun ik iedereen! Zomerkamp SpraakSaam De website ‘TOS in beeld’ GEHOORD GEZIEN GELEZEN Auris en Kentalis hebben, in samenwerking met het Expertisecentrum Nederland en de Radboud Universiteit, de website ‘TOS in beeld’ gelanceerd. Op deze website kunnen leerkrachten in het po en sbo de meest actuele informatie vinden over TOS. Ook kun je er concrete materialen, videomateriaal en suggesties voor (bij)scholing vinden. Kijk op www.tosinbeeld.nl Film ‘Doof kind’ aan het zomerkamp. De verwachting is dat er ca. 30 deelnemers zijn. Ook dit keer staan er diverse sportieve activiteiten gepland om er een aantrekkelijk weekend van te maken. Auris sponsort het zomerkamp. Een weekendje weg met elkaar heeft een enorme impact op de TOS’ers, zoals de deelnemers van SpraakSaam zichzelf noemen. Meer informatie? www.spraaksaam.com. Op IDFA 2017 won deze fi lm de publieksprijs. ‘Doof kind’ is een documentaire van Alex de Ronde over zijn zoon Tobias. Tobias is doof en de documentaire geeft een kijkje in het leven van Tobias, die zichzelf bepaald niet zielig vindt. Door middel van beelden uit zijn jeugd zien we een jonge Tobias opgroeien tot de man die hij nu is. Gebaren gebruiken in het ov Als je met de trein reist, krijg je via de omroepen op het station en in de trein de meeste actuele reisinformatie mee. Als je doof bent, dan mis je deze informatie. De app ‘iSignNGT’ van het Nederlands Gebarencentrum is sinds kort uitgebreid met gebaren die makkelijk te gebruiken zijn in het ov. Zo kunnen medereizigers en medewerkers van de NS ook dove reizigers voorzien van de juiste reisinformatie. Pagina 2

Pagina 4

Interactieve e-catalogus, deze editie of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van web brochures.

Auris.com 64 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication