Module 8a: De invloed van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) op begrijpend luisteren De hele dag door moeten kinderen luisteren en betekenis geven aan gesproken taal. Dit is een actief en complex proces, vooral voor kinderen met een TOS of een taalachterstand. Aandacht besteden aan woordenschat, voorkennis activeren en het gebruiken van de luisterstrategieën (modellen) is van essentieel belang. Begrijpend luisteren is een voorwaarde voor begrijpend lezen. In deze module krijg je praktische tips en werkvormen aangereikt waarbij bovenstaande aspecten behandeld worden. Je leert kinderen meer actief en doelgericht te laten luisteren naar een voorleesboek of een informatief verhaal, zodat hun kennis van de wereld vergroot wordt. Je weet meer over hoe je woordenschat kunt vergroten, voorkennis kunt activeren, en hoe je bij leerlingen voorspellen, visualiseren, hardop denken en vragen stellen kunt stimuleren. Voor wie Leerkrachten, remedial teachers, intern begeleiders basisonderwijs onderbouw Wanneer Utrecht Dinsdag 14 januari 2020, 15.30-18.00 uur Amersfoort Dinsdag 12 mei 2020, 19.00-21.30 uur Rotterdam Woensdag 11 maart 2020, 14.30-17.00 uur Donderdag 14 mei 2020, 19.00-21.30 uur Goes Maandag 9 maart 2020,19.00-21.30 uur Breda Maandag 20 januari 2020, 19.00-21.30 uur Haarlem Donderdag 16 april 2020, 19.30-21.30 uur Leiden Donderdag 23 januari 2020, 19.00-21.30 uur Module 8b: De invloed van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) op lezen, begrijpend lezen en zaakvakken (bovenbouw) In deze module leer je over taalbegrip en woordenschat in relatie tot begrijpend lezen en zaakvakken. Je leert handelingsgerichte adviezen te geven. Ook leer je hoe je pre-teaching en remedial teaching kunt inzetten bij de bovengenoemde vakken. Je hebt kennis en inzichten verworven over de relatie tussen een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en lees- en leervaardigheden. Je herkent mogelijke taalproblemen bij de didactiek rondom lezen en leren en je weet hoe je hier gericht op kunt ondersteunen. Voor wie Leerkrachten, remedial teachers, intern begeleiders basisonderwijs bovenbouw Wanneer Utrecht Dinsdag 21 januari 2020, 15.30-18.00 uur Amersfoort Dinsdag 19 mei 2020, 19.00-21.30 uur Rotterdam Woensdag 25 maart 2020, 14.30-17.00 uur Dinsdag 26 mei 2020, 19.00-21.30 uur Goes Maandag 23 maart 2020, 19.00-21.30 uur Breda Maandag 27 januari 2020, 19.00-21.30 uur Haarlem Donderdag 16 januari 2020, 16.00-18.00 uur (pilot) Leiden Donderdag 6 februari 2020, 19.00-21.30 uur 13 Auris-cursuscentra // Schooljaar 2019-2020 Pagina 12

Pagina 14

Voor drukwerk, online uitgaves en onderwijsmagazines zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw mailings.

Cursusbrochure 2019-2020 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication