Marijke, leerkracht basisschool: ‘Ik vond de cursus een “eye-opener”’ In de klas van Marijke zat een leerling die door Auris werd begeleid. ‘Als leerkracht was ik benieuwd hoe die begeleiding verliep, dus ging ik er een keer bij zitten. De Auris Ambulant Dienstverlener vertelde allerlei interessante dingen over hoe ze begrijpend luisteren aan deze kinderen aanbiedt. Ze heeft ook een keer een gastles gegeven aan alle kinderen in de klas en dat was echt heel fijn, dat zorgde voor meer begrip. We vroegen haar daarom om aan al onze leerkrachten van de groepen 1, 2 en 3 uitleg over begrijpend luisteren te komen geven. Alle leerkrachten waren hierover heel positief, vooral omdat het een praktische uitleg was met tips die we meteen in onze klas konden toepassen. Herhalen en bedenktijd Vervolgens besloot ik om zelf de cursus “Begrijpend Luisteren” bij Auris te volgen. Die cursus vond ik echt een “eye-opener”. Ik leerde allerlei zaken waar ik voorheen nooit zo bij stil stond. Zoals hoe vaak je een woord moet herhalen voordat het bij kinderen beklijft en dat het nodig is om kinderen bedenktijd te geven. Ik kwam meer te weten over het gebruik van de pictogrammen met de “wie-wat-waar-vragen”. En hoe belangrijk het is om woorden uit te leggen die voor ons vanzelfsprekend zijn. Een kind haalt de betekenis van deze woorden niet altijd uit de context. Ze hebben de betekenis nodig om de tekststof te kunnen begrijpen. Ook het werken met beeldmateriaal vond ik heel verrassend. Toepasbaar Nu weet ik ook dat ik bij het voorlezen vragen moet stellen waar kinderen niet meteen een kant-en-klaar antwoord op hoeven te geven. Ik geef een voorbeeld. In het verhaal staat bijvoorbeeld dat het buiten koud is, dat iemand met griep op bed ligt en dat er buiten kinderen aan het schaatsen zijn. Een vraag aan kinderen aan het einde van het verhaal kan dan zijn: In welk seizoen zou dit verhaal zich kunnen afspelen? Door het stellen van dit soort vragen, brengen we kinderen op een hoger denkniveau. Wat de kinderen ook erg aanspreekt is dat ik het verhaal niet uitlees, maar dat ik hen zelf het einde van het verhaal laat tekenen. En tijdens het voorlezen is het belangrijk dat ik steeds mijn eigen gedachten aan de kinderen vertel. Allemaal dingen die ik leerde op deze cursus en die heel goed toepasbaar zijn in de praktijk.’ Naast de standaard cursussen bieden wij de mogelijkheid om een cursus in overleg samen te stellen. Een pakket op maat is aan te vragen door bedrijven, professionals en andere geïnteresseerden. 15 Auris-cursuscentra // Schooljaar 2019-2020 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een boek, zmags of digi handleidingen? Gebruik Online Touch: handleiding converteren naar een online publicatie.

Cursusbrochure 2019-2020 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication