Annemiek Reijnhout, ouder van zoon Luuk en ambulant begeleider: ‘“Ervaar TOS” heeft niet alleen mij, maar ook mijn zoon enorm geholpen.’ ‘Mijn zoon kreeg de diagnose TOS. Ik wilde weten wat een taalontwikkelingsstoornis precies inhield en hoe ik mijn zoon hierin het beste kon begeleiden. Op advies van Auris volgde ik de cursus “Ervaar TOS”. Het was heel goed om als ouder te ervaren waar mijn zoon tegenaan loopt, maar ook om te leren hoe ik hem het beste kan helpen.’ Aan het woord is Annemiek Reijnhout, moeder van Luuk en ambulant begeleider op diverse basisscholen in Zeeland. Annemiek was zo enthousiast over de cursus dat ze besloot om via Auris ook de cursussen over TOS voor leerkrachten te volgen. ‘Deze cursussen bieden niet alleen theoretische kennis, maar ook uitstekende handvatten waarmee je heel concreet aan de slag kunt gaan. Dankzij die cursussen kan ik eventuele problemen bij andere kinderen vroegtijdig signaleren en hen beter begeleiden. Dat zie ik vooral als de toegevoegde waarde van de cursussen voor leerkrachten. En omdat de cursusgroep meestal uit zo’n zestien deelnemers bestaat, kun je met andere cursisten opdrachten uitwerken en doorspreken en natuurlijk ervaringen uitwisselen.’ Enthousiasme Annemiek raadde leerkrachten van de basisschool aan om ook de cursus ‘Ervaar TOS’ te volgen, een advies dat inmiddels is opgevolgd. En haar enthousiasme was zo aanstekelijk, dat ook de leerkrachten van de reguliere basisschool waar haar zoon op zit, de cursus volgden. ‘Omdat zij nu meer kennis over TOS hebben, kunnen ze mijn zoon beter begeleiden want ze begrijpen hem nu gewoon veel beter. Het onderwijsaanbod is afgestemd op de onderwijsbehoeften van Luuk. En dat vertaalt zich weer naar gedrag. Mijn zoon komt nu elke dag vol zelfvertrouwen en blij uit school, terwijl hij de eerste jaren wel eens een woede-uitbarsting had. Herkennen en begrijpen Dankzij de cursus “Ervaar TOS” ga je, niet alleen als ouder, maar ook als leerkracht, beter herkennen en begrijpen waar kinderen met TOS tegenaan lopen en waar bepaald gedrag vandaan komt. Als een kind zijn of haar gevoelens niet goed onder woorden kan brengen of instructie mist, kan het boos, verdrietig of juist heel stil worden. Als een leerkracht dankzij meer kennis kan herkennen waar dat gedrag vandaan komt, kan hij of zij daarnaar handelen. Bijvoorbeeld door een instructie aan te passen of lesstof minder verbaal en meer visueel aan te bieden. De cursus “Ervaar TOS” heeft niet alleen mij, maar ook mijn zoon enorm geholpen. Waardevol Wat ik bij deze cursus ook heel prettig vond, waren de praktische voorbeelden en de filmpjes. Die spraken me heel erg aan, zeker in combinatie met de gerichte tips die we kregen. Ik vond het erg waardevol.’ Naast de standaard cursussen bieden wij de mogelijkheid om een cursus in overleg samen te stellen. Een pakket op maat is aan te vragen door bedrijven, professionals en andere geïnteresseerden. 49 Auris-cursuscentra // Schooljaar 2019-2020 Pagina 48

Pagina 50

Interactieve earchief, deze weekblad of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van web relatiemagazines.

Cursusbrochure 2019-2020 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication