Angelique Kleinen, ondersteuningscoördinator op ’t Ravelijn, een middelbare school in Steenbergen voor mavo en voorbereidend mbo: ‘De cursussen van Auris leggen de link tussen theorie en praktijk’ ‘Voor het nascholingstraject van onze docenten lieten we Auris het “ABC Autisme Belevings Circuit” en “Ervaar TOS” verzorgen,’ aldus Angelique. Daarna kozen we voor een verdere verdieping. Over de leerjaren heen zitten zo’n 23 kinderen met TOS op onze school, maar ook veel andere leerlingen hebben ondersteuning nodig op gebied van begrijpend lezen en het hanteren van teksten, dus ook zij hebben baat bij deze expertise. Onze leerkrachten konden dat schooljaar een drietal vervolgcursussen volgen, te weten “De kunst van het vragen stellen”, “Leren leren en executieve functies” en “Visuele inprenting”.’ Dit was een traject op maat, aangeboden aan onze docenten. Diversiteit Naast de standaard cursussen bieden wij de mogelijkheid om een cursus in overleg samen te stellen. Een pakket op maat is aan te vragen door bedrijven, professionals en andere geïnteresseerden. ‘Het aanbieden van een cursus moet maatwerk zijn,’ aldus Angelique. ‘Dat was een mooie uitdaging voor Auris. Op onze school hebben we allereerst te maken met een gevarieerde populatie aan leerkrachten, divers qua opleidingsniveau en ervaring. Daarnaast zijn we een breed vmbo en bieden we verschillende leerwegen aan. Het is geen sinecure om voor zo’n groep leerkrachten een passende cursus te bedenken, maar het is Auris wel gelukt. Natuurlijk vroeg dat vooraf om intensief overleg tussen Auris en onze school, de inbreng van onze ambulante dienstverlener was hierbij onmisbaar en ontzettend waardevol. Zo maakte zij bijvoorbeeld voor de cursus “Visuele inprenting” opnames van leerlingen, uiteraard met toestemming van hun ouders, waardoor de problematiek gelijk duidelijk werd. Deze herkenbaarheid maakte de betrokkenheid van collega’s veel groter, omdat ze zagen hoe ze bepaalde zaken onmiddellijk in de praktijk konden toepassen.’ Teaser ‘Ik zie de cursussen van Auris vooral als een “teaser”. Onze leerkrachten worden dankzij deze cursussen geprikkeld en uitgedaagd om onze ambulante dienstverlener meer vragen te stellen. De cursussen zijn vooral vanuit dat oogpunt opgezet; we zien het als een manier om een link te leggen tussen theorie en de praktijk. Maar… het is en blijft maatwerk. Samen met Auris en onze ambulant begeleider moeten we steeds opnieuw kijken wat nodig is op onze school en op welke manier we dat aan onze leerkrachten aanbieden, zodat ze er meteen mee aan de slag kunnen.’ Pagina 49

Pagina 51

Interactieve digitale boek, deze mailing of club blad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van ejaarverslagen.

Cursusbrochure 2019-2020 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication