4 | december 2017 Auris.com Julia Julia Spaan uit Rotterdam wil als ze klaar is met school een uitzendbureau starten voor mensen die zich willen inzetten voor kwetsbare dieren en natuurgebieden. De student met TOS werkt hard aan haar toekomst. In haar vrije tijd is ze actief binnen SpraakSaam, een vereniging voor jongeren met een taalontwikkelingsstoornis. Daar zien de ‘jonkies’ de ambitieuze en zelfverzekerde jonge vrouw inmiddels als hun voorbeeld. Julia Spaan (21) Tweedejaars student Dierverzorging mbo 3, Wellantcollege Rotterdam ‘Ik voel me geaccepteerd’ ‘Vanaf mijn zeventiende ga ik naar SpraakSaam. Het is leuk om mensen te ontmoeten met dezelfde problemen. Je kunt ervaringen uitwisselen en je voelt je geaccepteerd. Door de activiteiten en gesprekken met elkaar ben ik nu minder bang voor de reacties van anderen. Ik durf bijvoorbeeld meer te vragen aan docenten. Want, kan ik er wat aan doen dat ik TOS heb! Vroeger op de basisschool (Auris Hildernisseschool) was ik een gesloten en stil meisje dat zich niet begrepen voelde. Ik had weinig zin in school, maar dat kwam ook door mijn concentratieproblemen (ADD). Op het Auris College snapte ik pas dat het om mijn toekomst ging. Toen ben ik beter mijn best gaan doen. En nu zit ik in het tweede jaar van de opleiding Dierverzorging. Ik ben van niveau 1 opgeklommen naar niveau 3 en wil nog doorstromen naar 4. Mijn begeleidster Mariëlla helpt mij als ik in de knoop zit. Ze neemt leerboeken en stageopdrachten met me door omdat sommige woorden en zinnen best pittig voor me zijn. En ik wil een opdracht graag goed doen.’ Ab Spaan Vader van Julia ‘Je ziet haar steviger worden’ ‘Als je ziet welke weg we met Julia hebben afgelegd, is het heel bijzonder dat ze nu op mbo niveau 3 zit. Haar focus en doorzettingsvermogen hebben haar daar zeker bij geholpen. Onze dochter sprak toen ze 2 jaar was nog niet en de jaren daarna heel gebrekkig. In groep 3 moest ze overstappen naar het speciaal onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat ADD een onderliggende oorzaak is van haar ernstige taalontwikkelingsstoornis. Julia heeft moeite met haar concentratie bij ingewikkelde zaken en is soms gevoelig voor prikkels. Eenmaal op het Auris College ging ze vooruit en leerde ze vaardigheden op het gebied van begrip en organisatie. Ze communiceerde beter en voelde zich daardoor zelfverzekerder. Dat had een gunstig effect op haar gedrag. Een vereniging als SpraakSaam heeft Julia veel gebracht. Door het delen van ervaringen heeft ze haar TOS een plek kunnen geven en is ze zich bewuster van haar plek in de samenleving. Je ziet haar steeds steviger worden en dat geeft vertrouwen voor de toekomst.’ Michel Pellen (40) Vrijwillig begeleider SpraakSaam, regio Rotterdam ‘Jongeren (h)erkennen elkaar’ ‘SpraakSaam bestaat vijf jaar en Julia is er vanaf het eerste uur bij. De groep in mijn regio is uitgegroeid tot een hechte club van circa twintig jongeren tussen de 12 en 23 jaar. Op hun initiatief komen we niet drie, maar gemiddeld acht tot tien keer per jaar samen! We bespreken welke activiteiten we gaan houden op de zogeheten regiodag en verdelen de taken. Tijdens de regiodag zelf is er naast sport, spel en eten ook altijd een praatopdracht. Onder begeleiding van een medewerker van Auris Ambulante Behandeling vertellen jongeren dan over hun gevoelens. Bijvoorbeeld wat TOS met hen doet. Daar komen de mooiste verhalen uit. Ze (h)erkennen elkaar en groeien hierdoor. Ook Julia die als verlegen meisje binnenkwam en zich heeft ontwikkeld tot een zelfverzekerde jonge vrouw. Zij vervult een voorbeeldfunctie voor de jonkies. Zelf heb ik ook TOS, maar in mijn jeugd was daar weinig aandacht voor. Fijn dat deze jongeren dankzij SpraakSaam de kans krijgen om van elkaar te leren.’ Bijna alle processen binnen Auris verlopen in een aantal stappen en vormen zo een keten. De schakels in die keten moeten op elkaar aansluiten en soepel in elkaar overlopen. In het geval van Julia Spaan is er dankzij een succesvolle schoolperiode op het Auris College Rotterdam en tegenwoordig het Wellantcollege een stevige basis gelegd voor haar verdere carrière. De goede ondersteuning van haar ouders en haar ambulant dienstverlener, net als het zelfvertrouwen dat ze kreeg bij SpraakSaam, dragen hieraan bij. Mariëlla Stam Ambulant Dienstverlener Rotterdam ‘Ik ben trots op haar!’ ‘Julia is actief betrokken bij SpraakSaam en dat doet haar goed. Een collega van mij begeleidt haar groep samen met Michel. Zelf ondersteun ik Julia sinds 2015 toen ze op het Wellantcollege begon. Het schoolteam is heel betrokken en de lijnen zijn kort. Ik heb de docenten voorgelicht over Julia’s stoornis en in kaart gebracht wat haar onderwijsbehoefte is en de ondersteuningsbehoefte van school. Die behoeften staan in een ondersteuningsplan dat wordt besproken en aangepast waar nodig. Julia heeft een beperkt taalbegrip en dito woordenschat. Ze begrijpt abstracte en moeilijke woorden niet, net als figuurlijk taalgebruik. Ik help wollig omschreven opdrachten voor haar concreet te maken. Julia heeft structuur en duidelijkheid nodig. We zien elkaar bijna wekelijks en tussentijds stuurt ze mij ook wel appjes met vragen die ik beantwoord. Ze heeft een enorme groei doorgemaakt. Ze durft op docenten af te stappen, kan hulpvragen goed aangeven, is leergierig en heeft doorzettingsvermogen. Echt een leuke meid die zelfstandig in de wereld wil staan. Ik ben trots op haar!’ Pagina 3

Pagina 5

Interactieve e-tijdschrift, deze gids of clubmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van web onderzoeksrapporten.

Auris.com 63 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication