Auris.com december 2017 | 3 In de rubriek 3 stellen we drie personen centraal die vanuit verschillende hoeken hun mening geven over hetzelfde onderwerp. 3 In Oosterhout is Auris (in de voormalige basisschool De Hobbit) op 2 oktober 2017 een behandelgroep gestart voor jonge kinderen die een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben of slechthorend zijn. Daarnaast biedt Auris ambulante behandeling in Oosterhout en omgeving. Auris Behandelgroep Oosterhout Kruidenlaan 32 4907 AB Oosterhout E auriszorgzuid@auris.nl Sinds de invoering van passend onderwijs (augustus 2014) is er veel veranderd binnen Auris. Zo ook bij de aanmeld punten. Het Auris Aanmeldpunt is er voor zorg en onderwijs. Deze rubriek gaat in op onderwijs. Maar wat is daar nu eigenlijk veranderd? Zijn er sinds de invoering van passend onderwijs meer of minder aanmeldingen? Is er meer bekendheid over bijvoorbeeld TOS gekomen? En wat maakt het werken bij een aanmeldpunt nou zo leuk? Drie ervaren medewerkers vertellen hierover. TOS en passend onderwijs Patricia Poelstra (41), gedragsdeskundige, Auris Aanmeldpunt Regio Zuid Sascha Schermer-Fontijn (33), gedragsdeskundige, Auris Aanmeldpunt Regio West ‘Kennis en expertise verbreden zich’ ‘Sinds de invoering van het passend onderwijs zijn er duidelijk meer aanmeldingen. Hiervoor, toen we nog werkten met de Commissie van Indicatiestelling, was er een slagboomdiagnostiek: de cijfertjes bepaalden of een kind wel of niet toelaatbaar was. Nu kijken we ook nog naar twee andere factoren: de onderwijsbehoefte van de leerling en de ondersteuningsbehoefte van de school. Dit totaalplaatje geeft een veel reëler beeld van wat er nodig en mogelijk is. Een mooie ontwikkeling is dat met name TOS de laatste jaren meer bekendheid bij de scholen krijgt. Zo weet een school bij vragen of problemen onze sector vaker te vinden. Ook het volgen van cursussen als ‘Ervaar TOS’ blijkt heel waardevol te zijn. De kennis en expertise verbreden zich en dat is een mooie ontwikkeling. Werken bij het aanmeldpunt geeft mij veel voldoening. De kennis en ervaring die ik vijftien jaar lang als leerkracht in het onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met TOS heb opgedaan, neem ik mee bij het beoordelen van de dossiers. Samen met het multidisciplinaire team waarin ik werk, mag ik ouders en scholen adviseren. Wij maken echt deel uit van het proces om een kind de juiste hulp te bieden en dat vind ik heel bijzonder.’ ‘Multidisciplinair werken verbreedt je horizon’ ‘Als ik kijk naar de tijd vóór de invoering van het passend onderwijs, dan zijn er veel zaken veranderd. Zo was bijvoorbeeld mijn functie voorheen ‘cliëntbegeleider’. We hadden toen een meer administratieve invalshoek. Tegenwoordig werkt iedereen in zijn eigen expertise gebied. Het multidisciplinaire team dat daardoor ontstaat, maakt het werken bij het aanmeldpunt heel interessant. Doordat wij vanuit verschillende invalshoeken naar een leerling kijken, blijven we van elkaar leren. We zijn heel intensief met andere disciplines bezig en dat verbreedt je horizon. Naar aanleiding van de ontvangen informatie en gevoerde gesprekken breng ik een leerling zo goed mogelijk in beeld. Ook maak ik een inschatting van de benodigde hulp. Dit proces vind ik heel leuk om te doen. Bij het aanmeldpunt hebben we vaste contactpersonen voor de samenwerkingsverbanden. Dat maakt dat wij meer verantwoordelijkheid hebben gekregen en meer bij het primaire proces betrokken zijn. Dit is een mooie ontwikkeling, maar het maakt het werk soms ook hectisch. We moeten veel schakelen en het is soms zoeken naar een goed ritme. Gelukkig weten scholen ons steeds beter te vinden.’ Linda de Heer (39), gedragsdeskundige, Auris Aanmeldpunt Regio West ‘Meer ruimte voor samenwerking’ ‘Er is sinds 2014 veel bij het aanmeldpunt veranderd, zowel qua werkwijze als inhoudelijk. Dit is een positieve ontwikkeling en ik ben er blij mee. Wat er bijvoorbeeld aangepast is, is wie de aanvraag voor een arrangement doet. Voor de invoering van passend onderwijs lag deze verantwoordelijkheid bij de ouders: zij deden de aanvraag en kozen uiteindelijk voor ambulante begeleiding of voor een school van Auris. Natuurlijk gebeurde ook toen alles in overleg, maar er heeft echt een verschuiving plaatsgevonden. Nu doen scholen de aanvraag. De uiteindelijk beslissing ligt nu bij ons, als leden van de CvO/A. Bij alles in dit proces zorgen wij ervoor dat er overeenstemming is met school en ouders. Dat blijft belangrijk. Het streven is om steeds meer naar de scholen toe te gaan om daar met alle betrokkenen te overleggen en de leerling te zien. Zo kijken we vanuit verschillende disciplines naar de leerling. Dit zorgt voor een duidelijker beeld van zijn of haar onderwijsbehoefte. Een inspirerend deel van mijn werk vind ik het geven van voorlichting en begeleiding. Ik vind het belangrijk om de samenwerking zowel binnen als buiten Auris te zoeken. Met de nieuwe werkwijze is hier gelukkig meer ruimte voor!’ Nieuwe Auris Behandelgroepen in Oosterhout en Lisse Saartje in het bos GEHOORD GEZIEN GELEZEN Autisme of toch een TOS? Vanaf 1 december 2017 is behandeling van jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) ook mogelijk in Lisse. Auris opende (in de school De Tweemaster) behandelgroep De Parels Geel. Auris Behandelgroep De Parels Geel Gerard Doustraat 50 2162 CP Lisse T (06) 55 89 45 26 E deparels-lisse@auris.nl Wanneer heeft een kind autisme en wanneer heeft het een taalontwikkelingsstoornis (TOS)? In het boek Autisme of taalontwik ke lings stoornis van Diënne Kamhuis staan 63 herken bare verhalen over dit onderwerp. Verhalen over thuis en vrije tijd maar ook over school en werk. De verhalen worden ondersteund met illustraties en praktische tips. Het boek is een mooi naslagwerk voor iedereen die op welke manier dan ook te maken heeft met autisme en/of een taalontwikkelingsstoornis. Het boek is verkrijgbaar via bol.com en kost 23 euro. Lancering app Bo gaat naar de behandelgroep Beginnen op een behandelgroep kan voor een kind ontzettend spannend zijn. Auris heeft naast een prenten boek ook een app ontwikkeld om deze grote stap makkelijker te maken. In de app Bo gaat naar een behandelgroep wordt aan de hand van een verhaal beschreven hoe het is om te starten op een behandelgroep van Auris. In de app zijn vier varianten van het verhaal, er is een versie met tekst, met een voice-over, met een NmG-vertaling en een met een NGTvertaling. De app is te gebruiken op de tablet en gratis te downloaden via de AppStore en Google Playstore. Esther schrijft boekjes over Saartje, deze zijn afgestemd op de taal- en prikkelverwerking van kinderen met autisme, ADHD of TOS. In Saartje in het bos, het nieuwste boek van Esther Vliegenthart, staat op elke pagina een tekening van een gebaar dat bij een van de woorden op diezelfde pagina hoort. Het boek is verkrijgbaar via bol.com en kost €10,95. Pagina 2

Pagina 4

Heeft u een verenigingsblad, onlinebook of web vakbladen? Gebruik Online Touch: boek digitaal bladerbaar publiceren.

Auris.com 63 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication