Auris.com juni 2018 | 5 Prentenboek Starten op de Auris Behandelgroep is een spannende tijd. Natasja van Overmeire en Florance van der Hulst, twee pedagogisch begeleiders bij Auris, vonden dat het tijd werd de kinderen en hun ouders goed voor te bereiden. Ze ontwikkelden een prentenboek en een bijbehorende app. In april werd dit initiatief beloond met de Siméa Innovatieprijs. ‘Ouders krijgen informatie over de behandeling, maar de peuters krijgen geen informatie over wat er gaat gebeuren.’ Natasja en Florance: ‘Het idee om een prentenboek specifiek over de behandelgroep te maken werd een concreet plan na een Auris studiedag. Hierin bespraken we kort dit idee en het doel; een prentenboek maken voor peuters die starten op de Auris Behandelgroep. We wilden herkenning bieden. Wanneer de peuters starten op een behandelgroep, is het voor hen soms moeilijk te wennen aan deze nieuwe om geving. Ouders krijgen informatie over de behandeling, maar de peuters krijgen geen informatie over wat er gaat gebeuren. We begonnen met het schrijven van de teksten, met behulp van verschillende mensen. Ons doel was om een herkenbare situatie te schetsen voor de peuters. Illustraties moesten herkenbare elementen bevatten, zoals picto’s op het planbord, de dagelijkse routine, gebaren. Ook wilden we dat ouders hier informatie uit zouden halen. Onze groep heeft een behandelend, methodisch en multidisciplinair karakter. We wilden dat duidelijk in beeld brengen. Voor het maken van de illustraties maakten we foto’s op de groep. Zo werden de illustraties zo herkenbaar mogelijk voor de peuters. Nadat het verhaal af was, voegden we een leeswijzer toe. Deze geeft informatie per illustratie. Er staat bijvoorbeeld uitleg in over het belang van goed afscheid nemen ’s ochtends, over oogcontact maken met het kind, plaatjes en pictogrammen, dagelijkse structuur, spel en thema’s, het inzetten van dagelijkse activiteiten om de taal te stimuleren/oefenen, de diverse disciplines, en de brug naar de thuissituatie door middel van het communicatiemapje. Kortom, heel veel informatie! Deze informatie wordt ook bij de intake en gedurende de gehele behandeling vaak genoemd. Het leek ons een aanvulling om deze informatie op papier te hebben, zodat ouders dit thuis rustig kunnen lezen.’ ‘We willen allemaal het liefst zo snel mogelijk de communicatie tussen ouder en kind verbeteren.’ ‘We willen allemaal het liefst zo snel mogelijk de communicatie tussen ouder en kind verbeteren. Vaak zien we hierin snel stapjes bij zowel kind als ouder. De betrokkenheid van de ouders is hierbij van groot belang. Halverwege dit proces besloten we dan ook met elkaar dat een app van het boek echt niet kon ontbreken. Op deze manier konden we het verhaal ook in NmG en NGT en de dagelijks aangeboden gebaren aanbieden. Ouder en kind kunnen in de beginperiode van de behandelgroep samen de gebaren oefenen via de app en het verhaal in de NmG of NGversie bekijken. We hopen hiermee mooie ouder­kindmomenten te stimuleren en de start op de groep zo fijn mogelijk te laten verlopen. Inmiddels is het boek de afgelopen maanden uitgedeeld aan alle peuters en hun ouders. We hebben al veel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Ouders die komen kennis maken zijn enthousiast. Peuters in de groep vinden de herkenning in het boek en vragen om het boek. De app wordt door ouders gedownload en wordt ook op de groep ingezet om samen met het kind te bekijken. ‘We kunnen terugkijken op een mooi proces met een prachtig eindproduct. Het winnen van de Siméa innovatieprijs was een mooie erkenning hiervan.’ Leerlingen Auris Ammanschool op expeditie in Zeeland De leerlingen van groep 7/8 van de Auris Ammanschool uit Dordrecht beleefden een spannend kamp. Ze sliepen in een heel oud kasteel in Domburg, vlak bij het strand. Dat kwam mooi uit, want het thema van dit jaar was ‘Expeditie Robinson’. Ieder Kamp – Noord, Oost, Zuid en West ­ had een doel: zoveel mogelijk punten (schelpen) verzamelen. Dat deden zij door verschillende opdrachten te doen. Strandjutten, een speur­ en spooktocht, van alles stond er op het programma. Een wel héél spannend spel was de eetproef, waarbij de leerlingen onbekende dingen aten. Zo stonden er (snoep) muizen, zeewier, visjes, ‘koeienogen’ (olijven) en (snoep)slangen op het menu. Niet iedereen vond het lekker maar wél iedereen proefde ervan. Dat moet tenslotte als je moet overleven op een onbewoond eiland! Onze leerlingen hebben laten zien dat zij dat zeker kunnen. Op de laatste avond was het tijd voor de spooktocht. Niet door het bos, maar over de donkere en stoffige zolder van het kasteel. Onder leiding van een juf kregen de leerlingen uitleg over de geschiedenis van het kasteel, terwijl de bliksem de zolder af en toe deed oplichten. Wat ze niet doorhadden, was dat in het torenkamertje twee meesters zich als kapitein schuilhielden. Klaar om de leerlingen de stuipen op het lijf te jagen. Na drie dagen was het helaas weer tijd om naar huis te gaan. ‘Kunnen we de tijd even stilzetten, juf?’ hoorden we regelmatig, een teken dat de leerlingen het kamp erg leuk vonden. Siméa Innovatie prijs 2018 Pagina 4

Pagina 6

Interactieve digi archief, deze archief of folder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van web onderwijscatalogussen.

Auris.com 65 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication