6 | juni 2018 Auris.com Column Achterkamertjes Het begon al in mijn studententijd. Als stagiair werden we in achterkamertjes gedropt wegens ruimtegebrek op de scholen. Zo zat ik in een magazijn met een dikke stalen kluisdeur, onder een trap, en een keer in het ketelhuis van de centrale verwarming. In mijn tijd als AD’er werd het er niet beter op. Je zou toch verwachten dat de scholen inmiddels het ruimtegebrek allang hadden opgelost. Maar niets blijkt minder waar: in ruim dertig jaar niks veranderd! Opnieuw werk ik soms onder een trap in een tochtige gang, in magazijnen, zelfs een keer op de zolder en in de aula. In de aula liepen er constant mensen langs. Ook een keer toen ik met mijn leerling een boekje zat te lezen en een passerende mevrouw langs haar neus weg zei: ‘Gezellig aan het lezen met uw kleinkind, meneer?’ Het is soms beschamend hoe ik heen en weer moet lopen om een vrij plekje te vinden. Of ik zit net ergens en heb me daar comfortabel genesteld, word ik weggestuurd door een of andere juf die moet testen. Je beleeft soms ook schokkende dingen. Zo was ik een keer op zoek naar een vrije kamer samen met de leerkracht van het kind dat ik begeleidde. Stapte die leerkracht pardoes een kamer in waar een collega zat te kolven. Ik kon mij nog net achter zijn rug verschuilen. Ik heb nog tijden rondgelopen met het beeld van die kolvende collega op mijn netvlies. Zoiets kun je een AD’er toch niet aandoen. En de kinderen ook niet. Of je zit met een leerling met TOS en met concentratieproblemen in een magazijn met centrale printer, begint plotseling die printer te ratelen. Weg concentratie! Nu staken leerkrachten voor meer loon, maar ik zou willen staken voor meer werkruimte in de scholen. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Soms mag ik in de kamer van de directeur zitten of in een grote zaal met een prachtig uitzicht op de weilanden. In de politiek worden soms de mooiste en succesvolste deals gesloten in achterkamertjes. Op een school waar ik een meisje uit Syrië begeleid, werd ik verwezen naar een achterkamertje. Maar daar was het heerlijk rustig en zijn wij keihard aan het leesproces gaan werken. Las ze aan het begin van de begeleiding nog geen AVI en scoorde ze onvoldoende op de veilig leren lezentoetsen, na veel oefenen in het achterkamertje las ze na twee maanden eind AVI 3, en zijn we nu bij AVI midden 4. In achterkamertjes worden soms de grootste overwinningen gevierd. IN Lotte van der Waal (29) Werkt sinds een maand als ambulant dienstverlener bij de Ambulante Dienstverlening regio Noordwest. ‘Na de meivakantie ben ik begonnen als ambulant dienstverlener voor de regio Noordwest en ik vind het fantastisch! Ik ben ontzettend blij dat ik deze overstap heb gemaakt. Ik ben negen jaar werkzaam geweest als leerkracht in het regulier onderwijs en daarnaast als gedragsspecialist. Na negen jaar voelde ik dat het tijd was voor iets anders, wel in het onderwijs maar meer vanuit de begeleiding. Ik vind het erg fijn dat ik een mentor toegewezen heb gekregen, deze collega leidt je door het hele startproces heen. Je wordt verwacht zelfstandig te werken, maar je merkt toch ook verbondenheid met je collega’s. Je hebt samen uiteindelijk hetzelfde doel. Mede door mijn ervaring in het onderwijs hoop ik dat ik de leerkracht goed kan begeleiden bij de ondersteuning van de leerling. Mijn wens is dat als ik ergens op een school kom, de leerkracht denkt: Hé wat fijn! Lotte is er weer!’ Ite Wolters ambulant dienstverlener, Auris Ambulante Dienst regio Midden Memo Persoonlijke gegevens Colofon Auris.com is een blad voor medewerkers van de Koninklijke Auris Groep. Het blad verschijnt vier keer per jaar. Aan nr. 65 werkten mee: Anne van Bochove, Minnekus de Groot, Roos Ribbens, Maria Streppel (de Taalzijde), Daniëlle Hermans (Tekst & Spel), Ite Wolters en Mirjam van Galen (Sprekende Woorden). Fotografie: Studio Oostrum en Peter Strating. Illustratie: Henk Kemperman. Redactieraad: Henny Konings, Annelies de Klerk, Maud Starink, Angela Hoogesteger. Eindredactie: Minnekus de Groot, PR en Communicatie Koninklijke Auris Groep. Vormgeving: Peter van der Burg (Sagittarius Ontwerpen). Druk: Quantes. Dit blad is een uitgave van de Koninklijke Auris Groep, www.auris.nl. Redactieadres: Postbus 3192, 3003 AD Rotterdam. Telefoon: (010) 888 96 00. E-mail: redactie@auris.nl. Het volgende nummer verschijnt in oktober 2018. Auris verzamelt persoonlijke gegevens over onze cliënten maar ook over onze medewerkers. We verzamelen gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de arbeidsovereenkomst of waartoe we wettelijk verplicht zijn. Een voorbeeld: bij indiensttreding hebben we bijvoorbeeld je VOG, je NAW-gegevens en je bankrekeningnummer (IBAN) nodig. Deze gegevens worden bewaard in ons (digitaal) personeelsdossier. Wij willen en zijn ook verplicht om zorgvuldig met deze gegevens om te gaan en hebben voor de veiligheid van jouw gegevens allerlei maatregelen genomen. Meer informatie vind je op intranet bij Expertise/Informatiebeveiliging en privacy. Regelmatig vertrekken en komen er collega’s. In de rubriek In&Out vertellen een nieuwe en een vertrekkende collega over hun verwachtingen en ervaringen. OUT Soraya Siebert (33) ging uit dienst per 1 mei. Ze werkte als logopedist bij Auris Behandelgroepen in Utrecht en Leidsche Rijn. ‘Wij zijn verhuisd naar Hillegom. We hebben drie jonge kinderen onder de zeven. Het werd een te grote reisafstand om dagelijks te overbruggen. Werken met jonge kinderen heeft altijd al mijn voorkeur gehad. Daarom was het voor mij ook een mooie tijd bij Auris. Het mooie aan de behandelgroepen is dat er in verschillende situaties taal aangeboden wordt. Bij jonge kinderen valt er dan echt nog winst te behalen. Een van de mooiste aspecten van de functie is het overleggen met collega’s hoe je kinderen het beste kunt behandelen, en het samenwerken met verschillende disciplines. Bij Auris kreeg ik daarnaast de kans mezelf te ontwikkelen en cursussen te doen. Op dit moment ben ik thuis bij mijn kinderen van elf maanden, drie en zes jaar oud. Maar ik ga wel weer op zoek naar een nieuwe baan, wie weet bij Auris. Ik ben in elk geval heel enthousiast over Auris als organisatie.’ Ik voel me... IN OUT … sterker in het voeren van gesprekken over TOS. In regio Midden staat het onderwerp ‘TOS en de Boodschap’ centraal. Dat betekent het vergroten van onze inhoudelijke kennis over TOS. Het oefenen van lastige gesprekken over TOS is een onderdeel daarvan. In ons dagelijks werk voeren we gesprekken met onder andere ouders, begeleiders en partners. Sommigen van hen vinden het lastig om vaktaal te begrijpen, of nemen niet aan wat je zegt. Door middel van een trainingsacteur heb ik een goede aanpak gevonden voor het voeren van een lastig gesprek. Wat daarbij hielp, is het realistisch maken van een situatie, maar dan in een veilige omgeving. We horen als voorbereidingsgroep heel veel positieve geluiden over de training. We hopen dat de collega’s in de regio handvatten hebben gekregen om een ingewikkeld gesprek over TOS te kunnen voeren. Ik in ieder geval wel! Tineke Mulder Teamleider Auris Prof. Groenschool, Amersfoort Pagina 5

Pagina 1

Heeft u een jaarverslag, digibrochure of internet club bladen? Gebruik Online Touch: editie naar een digitale publicatie converteren.

Auris.com 65 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication